6 maj 2009

Ölhävning

Visst var den bra, förra bloggens video med Coldplay?? Ser fram emot att tillsammans med min äldsta dotter gå på konsert i Globen!

Jag kan inte låta bli att ge några glimtar från en otroligt lyckad Malmöresa förra helgen. Kul gäng (12 st Forshagingar), grymt väder men framför allt en fantastiskt konferens.

Det är fascinerande att möta en kyrka som lyckats med det jag skrev om i förra bloggen.



Från det ena till det andra så funderar vi på att flytta........till en billigare, lättsammare, mer lättskött bostad. Tänk att det tagit 20 års äktenskap för att inse att vi inte är gjorda för villalivet. Att varje vår fundera på vad man måste göra på huset, i trädgården osv. Nej det känns som om livet är för kort för att göra det man egentligen inte vill. Att istället göra sig av med lite prylar, leva lite enklare, billigare och med mindre måste-göra-krav. Ja vi får väl se hur det går...

Känner överhuvudtaget att ju äldre jag blir så förstår jag mer och mer att livet handlar om människor och relationer och inte om prylar och bekvämligetsjakt.

Jag vill inte lägga någon mall på dig eller någon annan som älskar att påta i trängården utan det här är personliga (jag och Marita) tankar.

Det kanske finns någon som känner igen sig och tycker att livet är ett enda långt ekkorhjul där det handlar mycket om att jaga efter nästa pryl, upplevelse osv.

Djupast sätt är min övertygelse om att det handlar om en andlig längtan. Någon har sagt att om man bara dricker öl i öknen så kommer man att dö av törst pga av att ölen är så vattendrivande så du får till slut inte i dej tillräckligt mycket vätska. Lite så känns som många har det i Sverige idag, man häver i sig ständigt nya ölsorter i jakt efter att släcka törst men med effekten att man blir bara mer törstig.

Du, jag känner en som har sagt: - jag har vatten att erbjuda som gör att du aldrig mer kommer att törsta.

Han är föresten grymt på tapeten just nu!



vi ses

Staffan

5 kommentarer:

  1. Precis! Det är inte rikast och har mest som vinner på kyrkogården! Det är den krassa verkligheten. Livet är här och nu och det bör levas och inte överlevas med hjälp av ett evigt springande i ett hamsterhjul!

    SvaraRadera
  2. Gillar din blogg! /Jeanette

    SvaraRadera
  3. Jag tror du får fråga din äldsta dotter var du ska titta på Coldplay i sommar så du inte kommer fel...

    SvaraRadera
  4. Du får ju inte skrämmas så där... och skriva att ni funderar på att flytta :O

    SvaraRadera
  5. U2 AND Coldplay!!? I'm jealous haha, " I used to role the dice, see the fear in my enemy's eyes but now I sleep alone, sweep the streets I used to own", great text and song, anyway have a good one my friend,
    P

    SvaraRadera