18 november 2009

2012

Jag är svag för krigs och katastrof filmer. Har sett både "Rädda menige Ryan" och "Day after tomarrow" några gånger.
Igår såg jag filmen 2012. Storyn utgår ifrån att Mayaindianernas kalender tar slut 2012 och att vissa då tror att världen ska gå under.
Filmen är väldigt amerikansk, med hjältar som satsar sina liv samt håller gripande tal med hornmusik i bakgrunden. Men framför allt så är det otroliga special effekter och storslagenhet så det förslår, helt i min smak! Ta t ex när marken under Las Vegas bara rämnar och försvinner ner! Du kanske tycker jag är lite konstig och det är ok att tycka det.
Blev lite eftertänksam och tänkte att så här är det för många människor idag över hela vår jord och även i Sverige. Att ens värld rasar samman. Det som är ens trygghet försvinner och jorden liksom rämnar under ens fötter.
Sjukdom drabbar, skiljsmässa, arbetslöshet, döden knackar på dörren.
Utan att säga för mycket så är situationen för många i filmen helt hopplös, det finns inget man kan göra för att påverka förloppet.
Och då kommer osökt frågan finns det situationer som är helt hopplösa, är gapet jag faller ner i när marken under mig rämnar bottenlös?
Du kanske anar svaret, jag är ju ändå pastor!
Psalm 40 vers 3 i Bibeln beskriver att Gud kan dra upp dig och mig ur hopplöshetens grop och ställa oss på en fast klippa. Det är många som gjort den erfarenheten så det är sant!
Nej ingen situation är helt hopplös inte ens döden är hopplös. Kristen tro handlar ju om Jesus som besegrade döden. Det är ingen slump att vi firar gudstjänst på söndagar, det var på en söndag Jesus uppstod från det döda!

Vi ses!

ps behöver jag säga att filmen är sevärd?

Staffan

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Och jag håller med om att filmen är mycket sevärd !! :)

    SvaraRadera