26 januari 2011

Förlåt att jag upprepar mig!

Jag har sagt det förut och säger det igen: - Jag älskar storys!!
Buffel (före detta), en estradör med mustigt språk, stora journalistpris vinnare -84, musiker, författare. Ja mycket kan sägas om Göran Skytte men vad han framför allt är så är hans liv en berättelse om Guds kärlek och dess kraft till förvandling.
Vi (ca 200 pers) skrattar, tystnar, grips och berörs av Skyttes berättelse om sin omvändelse.
På utsidan såg allt så bra ut, ära, berömmelse, rikedom osv. Skyttes inre var en helt annan verklighet som till sist får honom att vända sig till den Gud han vänt ryggen åt och avskaffat för ca 20 år sedan. Han ber en bön: Gud hjälp mig!!
Där börjar en vandring med ny riktning för Skytte som sakta för fram till en bekännelse om en kristen tro.
Jag kan varmt rekommendera hans bok Omvänd.

Skyttes berättelse sätter ord på något vanligt hos många av oss. Att leva ett liv där man till det yttre har det bra (och det kan absolut vara sant) men samtidigt bära på ett inre som är fyllt med rädsla, kaos, ensamhet mm.
Hans berättelse säger också att Gud finns och att han bryr sig!
Att Gud faktiskt är nära, hör vårt rop om hjälp och kan genom olika små redskap (människor, händelser mm) leda oss fram till sig.

Berättelser är starka. Vi kan ju ha lite olika uppfattningar och tyckanden om Gud osv men vad säger man om någons personliga erfarenhet?

Skytte är bara en av mångas erfarenhet.

Ja, det var väl allt för idag!

Vi ses!

Staffan

1 kommentar:

  1. Hej Staffan! ... jag var också där! Jag kom dit med fullständig kaos i mitt inre.
    Jesu kärlek som strålade ut från Skytte - omfamnade mig så totalt. Där i Gtj fylldes jag av sådan värme, inombords, som om varm olja rann ut i alla fibertrådar i hela mitt inre. Jag uppfylldes av en sådan underbar glädje mitt i min sorg & förtvivlan. Så, jobbar Gud!
    Göran Skytte! En härlig murvel som skjuter knivskarpa skott. Omedelbar, rak & tydlig och ödmjuk HERREN på samma gång!
    Verbalt frispråkig är han (så att en del fick skrämselhicka) och som frikostigt delade med sig av sina fel & brister, sina synder & andra svagheter. Jag bara välsignar honom i hans tjänst och gärning för Herren!
    GUD gör Katedral av grus! ... så det finns hopp även för mig, bångstyrig syndare - frälst av nåd, där Gud kommer att göra Katedral även av mig och mitt ... eländiga grus!

    Och VEM är då jag? Jo ... jag är dotter till en Kung & syster till Dig -och till Göran Skytte :)

    SvaraRadera