5 januari 2011

Isterband är icke människoföda.


När jag var liten var min uppfattning om mat, att det var något nödvändigt ont. Jag önskade att man kunde ta ett piller var dag och slippa äta.
Dom som känner mig idag vet att jag ändrat uppfattning vad det gäller mat.
För några år sedan var brandkårs gänget bjudna på ett spadygn på Selma L. Där serverades mycket god mat och jag fick ryktet om mig bland mina vänner där som en matälskare. Själv har jag nog inte sett mig som sådan men jag börja mer och mer förlika mig med tanken att det kanske är sant.
Jo jag tycker om mat! Det är få saker jag inte äter, här är listan på dessa.
Bruna bönor och ärtsoppa: Ätes ej pga själva konsistensen.
Lever: Har med både förr nämnda orsak men också själva smaken.
Isterband: Kan man ju höra på ordet att det inte är tjänligt som människoföda!

Har nyss införskaffat Paolo Robertos andra kokbok, Italiensk fastfood. Vi lagar en hel del italiensk mat hemma. Att faktiskt ta sig tid att laga mat är vad jag skulle kalla vardagslyx. Paolo säger pricksäkert i förordet till boken "-halva Sverige har investerat i nya kök men det är ingen som lagar någon mat i dom, man använder bara micron"
Kanske ligger något i det. Vad vill jag med det här blogginlägget då? Slå ett slag för god, hemlagad mat. Alla kan laga god mat! Jag är ingen sån där så att jag kan laga mat på känn men jag säger som mamma, jag är ju läskunnig. Nyårsafton jobbade min fru på kvällen så jag gjorde i ordning en trerätters middag. Gratinerad hummer, oxfilé med hemmagjord pepparsås och klyftpotatis samt pannacotta. Kan vara ett tips till några män, jag säger bara det uppskattades!!

I söndagens gudstjänst försökte jag tillverka pannacotta genom att mala ner isterband i en köttkvar med förväntan att det skulle komma pannacotta ut ur den. Det går naturligtvis inte! Men i det verkliga livet agerar vi så med vad vi stoppar i oss för själslig föda. Vad blir det om man bara matar sig med s.a.t.c , lite Kungarna av Tylösand samt lite trevligt vardags tv våld? Ja inte blir det Moder Therese precis!
Utan att bli för moralistisk och slå ner på allt så måste vi förstå hur reklam fungerar. Det du ser, tar in tillräcklig många gånger kommer att styra dina värderingar som i sin tur styr dina val. Dina val styr ditt liv.
Ibland blir jag minst sagt bekymrad framför allt för den kommande generationen och vad gör vi som vuxna åt det.
Ja nu blir det för djup och problematiskt snart. Orkar du inte fundera på det sista delen av bloggen så ta fasta på den första då. Laga ny god mat!!

Vi ses!

Staffan

2 kommentarer:

  1. Uppväxt på ärtsoppa, leverbiff och isterband.
    Det är inte något läskigt med isterband utan själva namnet i sig. Isterband innehåller fläskkött, korngryn och potatis som är hederlig svensk husmanskost. Om pizzan hade namnet "spya" när det komm till Sverige så hade vi fortsatt att älska våran isterband.
    Länge leve isterband.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, helt totalt. finns endel maträtter jag hatar i skolan, blandannat isterband, ärtsoppa, och vår rullar, såvida jag inte till lagar dom själva. och sen bönor, samt lök. Väldigt ogillande saker pga konsistansen testat på det visst men, det var så jävla äckligt.

    SvaraRadera