22 december 2011

Änglahyss

Jag älskar Emil!! Är det Emil på TV så blir jag sittande även om jag sett avsnittet hur många gånger som helst.
Nu i juletid är ju berättelsen om när Emil ställer till med "det stora tabberaset i Katthult" aktuellt. Emil får hjärta för fattigjonen som blivit lurade av kommandoran och bestämmer sig för att ställa till kalas när hans föräldrar är på julbord.
När drängen Alfred hör idéen blir han lite fundersam och fråga Emil
- är du säker på att det här inte är något hyss?
Emil svara - jaaarå det här är ett sånt hyss som änglarna klapper i händerna åt!
Har du gjort något änglahyss nyligen? Julen är ju en fantastisk tid att göra det.
Änglahyss definierar jag som goda gärningar som är lite utöver det vanliga och som framförallt inte är väntade. Dessa är riktade så att tanken inte är tjänster & gentjänster utan ren och skär godhet utan förväntan på motprestation.
Här är några tips?
- Ge en julblomma till någon bara för att du vill i motsatts till den klassiska blir-bjuden-hem-till-dig-och-det-är-kutym-att-ha-med-sig-något-till-värdinnan-blomma.
- Skotta helt oväntat grannens gård! (jag hoppas det kommer mycket snö!!)
- Du vet att någon inte har det så fett, ge pengar! Gärna anonymt.
- Köp några julklappar till barnen vars föräldrar/förälder har starkt begränsad ekonomi. Jag lovar dig att dessa julklappar är dom roligaste att ge istället för den 8:e julklappen till de barn som får många.
- Betala dubbelt när du är ute och äter och säg att du bjuder nästa som kommer och beställer samma sak som du ska äta.
- Hjälp någon som du vet inte kan hjälpa tillbaka.

Detta är vad julen handlar om: Att någon gav sig själv till oss av ren och skär kärlek.

Ha nu en riktigt god jul och tänk på det jag skrev i mitt förra blogginlägg så att framför allt barnen får en god jul.
Till sist ett kul youtubeklipp.

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar