18 augusti 2009

Staffan+kyrkan=sant!

Jag tycker om nördar! Människor med passion för något fascinerar mig. Själv är jag en riktig kyrknörd. Och helgens Gemenskapsläger gjorde inte saken bättre!
Hur kan man vara en kyrknörd kanske du frågar dig? Ja det beror på vad man menar med kyrka. Om du menar trötta psalmer, orgelmusik, ritualer samt långa tråkiga predikningar (ja det finns många tråkiga pastorer och präster i vårt land), det är ok att tycka om allt det men jag har svårt för det, då förstår jag din tvekan till min nördighet!
Vad menar jag med kyrka då?
- en glad samling människor!
- en gemenskap fylld med uppmuntran!
- en gemenskap där man vågar bjuda på sig själv!
- olika åldrar tillsammans!
- där barn som saknar mor och far föräldrar (pga att man är flykting) får en stad in mormor t ex
- glad medryckande musik!
- en gemenskap med Jesus som den stora idolen!
- en gemenskap med människor som HELHJÄRTAT lägger ner tid och energi för det man tror på.
- en ständigt växande gemenskap!

Dessa rader beskriver det jag och många med mej upplevde i helgen.
En sådan helg ger mig förnyad lust och inspiration att fortsätta med bygget av pingstkyrkan i Forshaga. Jag unnar varje person i Forshaga att få vara en del av en sån gemenskap.
Välkommen du också! Du behöver varken vara medlem eller troende, utan häng på bara!
Två söndagar framåt kommer vi ha våra gudstjänster i Folkets Hus kl 11. Den andra söndagen kallar vi för Vision och Passion. Den söndagen är speciellt inriktad på dig som är nyfiken på pingstkyrkan, kristen tro eller bara nyfiken i allmänhet
Välkommen!

vi ses

Staffan

2 kommentarer:

  1. Är bibeln en bok som är viktig för Er?Jag fick ser en reklam i pingst kyrkan som gjrda att jag ska aldrig går dig.En tjejer eller kvinnor ligger bibeln på golvet och står på,Varför du som är pastor acceptera det?Tro betyder inte att vi ska bara tro på Gud,Älska ni Er Grannar?många i pingstkyrkan hälsa aldrig på människor som de träffat på vägen.En bra kristen behöver inte kritiksera andre eller pratar bakom de?Jesus gjrd Vin ur vatten,vi kan tar vi men inte blev ful.varför en mor som vet mycket om bibeln ska prata mycket om andres privat liv,det är inte bra framför Gud.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Jag tar dina frågor en i taget.
    Ja! Bibeln är viktig för oss. Filmen du hänvisar till var ett försök att på ett humoristiskt sätt göra reklam för en samling som heter bibel unplugged, som just går ut på att lyfta fram bibelns budskap.
    När det gäller bemötande av människor så kan jag bara beklaga din upplevelse. Det jag kan säga är att kyrkan består av vanliga människor som ibland är osäkra, rädda och själviska. Jag kan till exempel tala för mig själv och säga att ibland dömer jag andra, ibland blir jag osäker när jag möter en människa: - känner jag henne, ska jag hälsa, tänk om hon inte hälsar tillbaka osv. Vad jag vill säga är att kyrkan är inte en samling perfekta människor utan vanliga människor som med Guds hjälp vill växa i kärlek, värme, generositet osv.
    Hoppas du hittar en gemenskap du trivs i och du är alltid välkommen tillbaka.

    Staffan

    SvaraRadera