9 september 2009

Tålamod är en fiskares bästa vän!

Nu har jag väntat på min Iphone i över en månad! - Jag blir tokig!
Vi lever ju i en extrem anti-tålamods-värld. Vilket segt bredband, det tar ju sekunder!!! Hur lång tid ska jag behöva vänta på min hamburgare!!! Varför vänta när jag kan få nå´t nu!!
Tålamod är en utrotningshotad art bland egenskaperna hos oss svenskar.
Är det en god egenskap!? Är det bra att få vänta på saker ibland!?
Varför är julafton så speciellt?
Det inträffar bara en gång per år!
Ja men det är ju så kul med jul så varför inte fira jul en gång per månad!
Då tar man bort det speciella med jul!
Nu låter jag väldigt gammal och förnuftig men jag upplever att vi i brist på tålamod håller på att förflacka många saker i livet.
Ta till exempel
-semlor hela året
-gå ut nian är nästan lika stort som studenten
-att se tecknad film året om (förut fick vi nöja oss med att se Kalle Anka på jul)

Skämt å sidå. Vad jag seriöst menar är att det är bra att få vänta på saker i livet,
då blir det man vänta på så mycket mera värt.
Läste en insändare i Vecko Revyn (Va! läser du Vecko Revyn? -Nja man kan kalla det ett missöde som hände) Då var det någon som reagerade emot att man använder orden "att bli av med oskulden" istället för "att förlora oskulden". Jag håller verkligen med insändaren om att oskulden är inget man så fort som möjligt måste bli av med. Sex är ett område som också skulle må bra av lite mer av långsiktigt tänkande och tålamod. Att vänta med sex är inte att vara emot sex, tvärt om. När man väntar så visar man bara att man värderar det högt.

Känner du igen överskriften? Ledtråd: Lotta på.......

Spännande helg som ligger framför, håller som bäst på att förbereda Bibel unplugged (söndag kl 18). Gudstjänst kl 11!

Vi ses!

Staffan

6 kommentarer:

  1. exakt såhär tänkte jag för inte länge sen alls..
    fler människor behöver tänka domhär tankarna!

    /me..

    SvaraRadera
  2. ...att barn idag inte har samma kreativitet som "vi gamlingar" en gång hade är ju ganska självklart...idag så är det mesta "serverat" Tv program, datorer, ipod, Tv-spel etc etc Barn av idag vet knappt vad tålamod är eller att ha tråkigt. Barn av idag tror jag bara mår bra av att ha tråkigt eller är tvugna att vänta....för att vänta ger tid för reflektioner och kreativitet av olika slag

    Säg det barn idag som har spelat sällskapsspelet Risk på ett en hemmagjord spelplan ?? :D

    eller haft såå tråkigt att man "kommit " på något att göra

    Men vi kanske inte ska gå så långt att vi ska låta våra barn leka med kottar och tändstickor...men att ha tråkigt är nog bara bra

    P.s du verkar inte bara vara en kyrkonörd gamle vän...utan även en liten prylnörd :)

    SvaraRadera
  3. Vad har du för åsikt om att bo sambo? Undrar dessutom vad du tycker om flörtande, dejtande o att sova över hos varann, tex tjej o kille ungdom i din församling.

    SvaraRadera
  4. Först vill jag bara säga att det inte är min församling utan Guds församling.
    Att ungdomar flörtar är väl helt naturligt och att man sedan dejtar är ett sätt att lära känna någon för att dela livet med.
    När det gäller sambo och att sova över så vill jag inte kommentera männsikors beteende och livsval offentligt (som det blir om jag gör det här). Jag hänvisar till min predikan om sex (25 jan) som finns tillgänglig på forshaga.pingst.se klicka på media.

    Vill du prat om det så är du välkommen när du vill.

    Staffan

    SvaraRadera
  5. Mr Gelében tack för dina inlägg!
    Det var ett tag sedan vi spelade risk, kul påminnelse!
    När det gäller min prylnördighet så kan jag ärligt säga att så är inte fallet. Iphon inköpet handlar mycket om att jag måste får lite ordning och ett bra system för att komma ihåg allt jag har att göra osv. Sedan är det en grymt rolig bonus att det finns så otroligt många roliga aplikationer till Iphonen.

    Staffan

    SvaraRadera
  6. Jag vet ju egentligen att det inte är DIN församling, det var bara ett sätt att precisera frågan, hur du ser på frågan i den församling du verkar. Bara intressant hur du ser på den situationen o vi som skulle välja att bli sambo om den frågan dök upp i förhållandet! Jag tackar för tips där du tar upp frågan, ska lyssna!

    SvaraRadera