16 september 2009

Är det roligare att ge än att få?

Sitter och snyftar framför ett TV program!
Nej det är inte Jennifer Lopez jag ser på!! (har erkänt att jag grät när jag såg: Kärleken checkar in) Mitt favvo program nu är The secret millionaire(kanal9).

Det engelska programmet går ut på att en framgångsrik företagare (vi kallar hon/han för miljonären för enkelhetens skull) i två veckor bor i ett "fattigt" område med stora sociala problem. Under dessa två veckor lever miljonären på existens minimum samt tar ströjobb för sitt uppehälle. Vistelsen går ut på att hitta människor att hjälpa, mest med pengar men också ibland med jobb mm.
Miljonären klär sig alldagligt samt utger sig för att vara nyinflyttad, arbetslös och är med i en film om detta.
Sista dagen avslöjar miljonären sig och ger checkar till männsikor som förtjänar dem samt är i stort behov av hjälp.
Det som berör mig är detta:
- Dels är det så härligt att se glädjen, chocken hos mottagarna.
- Sedan är det lika härligt att se hur berörd givaren blir och vad erfarenheten gör med dem.
- Den givmilda miljonären är inte det stora. Det stora är mottagarna som ofta är enkla människor utan stora ekonomiska resurser som ger och hjälper andra till ett bättre liv.

När jag för några år sedan gjorde ett test om vilka gåvor man har så var inte generositet någon av mina främsta gåvor. Det fick mig att fundera lite och numera tränar jag på att ge. Hur jag tränar? T ex med att bjuda på lunch när man är ute och äter. Generositet handlar ju inte bara om pengar man kan ju vara generös med uppmuntran, komplimanger mm. Jag börjar gilla det mer och mer.
Det ÄR roligare att ge än att få.

vi ses!

Staffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar