8 oktober 2009

Större än internet

Nu var det ett tag sedan jag skrev något, jag ber sååå mycket om ursäkt.
Hur som helst så har jag varit i Uppsala några dagar tillsammans med ett antal pastorer. Glatt, uppsluppet, intressant, uppmuntrande och många trevliga människor.

Fick tillfälle att lyssan till en av Sveriges främsta hjärnforskare, Lars Farde Professor i Psyikatri vid Karolinska Institutet.
Han berättade bla att det här snacket om att vi bara använder ca 5% av vår hjärna är en myt.
Sedan sa att hjärnan har minnst 1.000.000.000.000 (100 miljarder) hjärnceller!
På varje nervcell finns ca 10 000 kontaktplatser för att kommunicera med andra celler.
Det innebär att våra hjärnor är större än hela världens internet!
Tim Berners-Lee brukar sägas vara webbens uppfinnare eller utvecklare, smart kille!
Vem uppfann då vår hjärna?? Eller finns det ingen tanke bakom vår avancerade hjärna?
Du förstår nog var jag vill komma, jag säger inget mer.

Nu på söndag börjar ett nytt predikotema som heter ......? Jag är inte klar med rubriken än men det kommer att handla om världen mest kända tal genom alla tider.

Vi ses!

Staffan

3 kommentarer:

  1. Sa professorn nåt om hur många procent av hjärnan som vi använder då?
    Fundersam!

    SvaraRadera
  2. Hjärnan är verkligen otrolig... Man kan ju tycka att en dator t.ex. är otroligt genialt uppbyggd.. eller en bil... osv.. men inget slår ju egentligen hjärnan. Och det tror jag det, när den har den bästa uppfinnaren/tillverkaren.

    SvaraRadera
  3. Din blogg är verkligen en ispirationskälla !

    SvaraRadera