19 januari 2010

Nytt år nya tag

Ja då var det nytt år igen. Egentligen har jag aldrig riktigt förstått vad som ska firas på nyår, enda skillnaden är ju bara en siffra eller?!!
Hur som helst så tror jag det är bra att stämma av en del saker ibland, som sitt liv t ex.
Vad var bra/dåligt förra året?
Kan jag lära något av det?
Finns det andra prioriteringar jag vill göra det kommande året?

Du kanske har märkt att det var längesedan jag skrev i bloggen och det har att göra med att jag inte riktigt vet om det är något jag ska fortsätta med.
Du kan väl ge lite respons och tycka till i den frågan!

Vad fyller mitt hjärta i övrigt?

Har nyss firat min älskade fru som har fyllt 40! Jag sjöng nothing at all med R Keating på festen.
ÅÅ vad romantiskt? tänker du. Ja det var det verkligen, det är svårt att sjunga för tårarna vill bara komma. Tänk jag lever med en kvinna som är fyrtio år, underbart. Själv är jag nu snart 42 och tycker det är en grymt bra ålder.
Någon 40-års kris?
Nja kanske mitt infall att fixa bra ljud i bilen för två år sedan var någon släng av det. Hur som helst så har det gått över och jag säljer prylarna på blocket just nu.

Annars så handlar mycket i mitt liv att försöka bygga en kyrka för en ny generation som inte går i kyrkan.
Det som är utmaningen är att fråga sig: Vad är omistligt det kristna budskapet och vad är tradition som vi kan vara utan. Vilka traditioner fyller funktion och är bra och bör vara kvar?
Exempel:
Tanken att man inte får ha mössa på sig i en kyrkolokal eller att man inte får vissla. Är det mänskliga traditioner eller saker som Gud tycker är viktiga?
Jag är övertygad om att det inte bara finns ett sätt att "gör" kyrka på, det handlar mer om vilka människor man vänder sig till och vad som fungerar så att man gör budskapet tillgängligt
Pingstkyrkan Forshaga har antagit utmaningen att framför allt vara tillgänglig för familjer, barn och ungdomar och det för med sig att vi gör saker på det sättet vi tror passar de kategorierna Musik, sätt att tala, design i lokalen osv.
Hittills har det fungerat bra, vision och passion (går gärna in på hemsidan och kolla http://www.forshaga.pingst.se/viewText.do?textID=1118) den 10 Januari var ett tydlig fingervisare på det. Fullt med folk, stort engagemang och många nya ansikten!

Nu på söndag är det dax igen kl 16.
Ämnet för min predikan är: ja´ä´int bitter, men!
Claes leder det hela.
Vi har Henrik Sefton på trummor.
Och framför allt blir det många sköna människor att träffa!

Kom gärna till kl 15.30 då det blir lite skönt förhäng och mingel.

Vi ses!

Staffan

6 kommentarer:

  1. Åh, vad jag tycker ni är bra som vill göra det här! Personligen förstod jag aldrig min mormors motvilja mot att spela kort och gå ut och dansa när jag var tonåring. Jag förstod heller inte hennes attityd till tjejer i tajta jeans och killar med långt hår. (Ja, hon skulle nog blivit mer än förskräckt över hur det är om hon levt idag!) Jag tycker ni gör helt rätt i att ifrågasätta traditioner, om det verkligen är Guds vilja, jag tycker också att ni gör ett superbra jobb med ungdomarna! :-)

    SvaraRadera
  2. Din blogg är veckans ständiga höjdpunkt! Jag tror att den betyder mycket för många och hoppas på att du fortsätter att dela med dig via bloggen till andra människor i Forshaga och andra delar av Sverige av vad som händer!

    Kör hårt!

    SvaraRadera
  3. Fortsätt att blogga!!! :D

    SvaraRadera
  4. Marcus kamron@telia.com19 januari 2010 kl. 15:11

    Marcus säger...
    Du skriver bra. Du har bra tankar. Du betyder förmodligen mycket för många. Fortsätt bloggen på det sättet. Det räcker långt. När jag läste detta inlägg kom en bild för mig. Ett skridskoskär. Om man tar ett skär och inte tar sats utan står kvar så stannar man till slut. Ni har i er församling tagit ett nytt skär, och det var smärtsamt att byta fot och ta ny fart. Men vad hade alternativet varit? Att stanna upp. Det vill vi ju inte. Så fortsätt med nya tag och håll farten detta år, så ska du få se andra nya, positiva, konsekvenser av er ambition och satsning.
    Hej och hå, fortsätt så....

    SvaraRadera
  5. Fortsätt blogga!!
    bra skrivet...

    SvaraRadera