25 mars 2010

Hemsk association



Till följd av mina äventyr på vid en isvägg i Jönköping (se blogg: det blir inte alltid som man tänkt sig) fick jag sår på händerna som har tagit tid att läka. Det tillsammans med att jag inte har handskar på nu (för man tycker det är varm och vår) gör att jag fått torra händer. Och har man torra händer finns det bara en handkräm värt namnet (enligt min mamma) : HTH.
Så idag har jag försett mig med en HTH original, för extra torra och utsatta partier.
Efter en sväng hemma parkerade jag bilen vid kyrkan och gick in, nej just ja! jag glömde HTH:n i bilen. Vänder tillbaka, hämta HTH:n och tänker det blir bra att ha den i min nyinköpta data, bok, allt man behöver ryggsäck. Den har jag ju nästan alltid med mig och då kan jag när som helst smörja in händerna, praktiskt!
Vänta nu....! Vad påminner det om....! En man som alltid har sin handkräm tillgänglig och ofta smörjer händerna...! O nej! Farbror Barbro!! Den hemska barnterapeuten från tv serien Nile City.
Hjärnan är en otrolig central! Vad den kan koppla det ena med det andra, sätta ihop samband osv. Undrar om jag inte har bloggat lite mer ingående om det någon gång? Jo få se nu, 8 okt 2009 Större än Internet
Hur som helst associationer är intressanta, dom bara kommer. Det behövs ingen tanke möda utan dom bara dyker upp.
Då är min undran, vad associerar din hjärna med när du hör ordet kyrka?
Många kanske associerar med något positivt men helt tydligt så är nog det negativa dominerande. Varför gapar annars så många kyrkor tomma?
Tyvärr så tror jag att en hel del hjärnor tänker:
Något trist, kanske på grund av att man varit på någon trist gudstjänst.
Något ointressant, kanske på grund av någon ointressant präst/pastor som pratat på.
Livs förnekande, inte skratta, vissla mm i kyrkan.
Associationer är något sant för den hjärna som associonerar (svårt ord att stava till). Jag menar att det man har upplevt har man upplevt även om den bilden av något inte stämmer överlag.
Jag skulle vilja att ordet kyrka leder till associationer som: glädje, kärlek, frihet, vänner, helande, hjälp, skratt, dans mm.
Min stora livsutmaning är att det ska vara så, i varje fall i Forshaga.

Förresten så borde jag få ett års förbrukning av HTH, tänk vilken reklam för HTH när alla tusen läsare läser detta!

Vi ses

Staffan

1 kommentar: