10 augusti 2010

Är alla värd en andra chans?

Lyssnade på Annika Östbergs sommar program där hon berättade vägen in i kriminalitet och tiden på anstalt samt vägen hem till Sverige. Det blev protester när det framkom att Annika skulle vara sommarpratare, man menade att det inte passar sig att en fd kriminell person ska lyftas fram på det sättet även om hon har en intressant historia.
- Då skulle även Tony Olsson (morden i Malexander) få bli sommarvärd, han har säkert också en intressant historia!
Ja frågan, huruvida Tony Olsson Helge Fossmo m fl ska bli sommarpratare ska få bli sommarpratare eller inte, lämnar jag till redaktionen att avgöra. Helt klart var att det var intressant att lyssna till Annikas story. (jag älskar livs storys, se gärna blogginlägg "I live storys" från 29 april)
För en tid sedan fick jag frågan om alla ska få en andra chans efter grova brott t ex. Hur vi besvara den frågan har att göra med hur vi ser på männsikan(tänk att jag alltid stavar människan fel när jag skriver på dator), rättvisa, förlåtelse osv.
Kan en människa förändras?
Vad innebär förlåtelse?
Ska vi alltid få vad vi förtjänar?
Svåra frågor! Jag har inte alla svar, du kan väl fundera själv lite på hur du ser på dessa saker och ge lite respons?

För övrigt håller jag på att ladda för en av årets höjdpunkter: Camp together 2010, fyra dagar tillsammans med ca 120 båda gamla och unga underbara männsikor (andra gången) med mycket skratt, humor, allvar, musik, mat, osv.

Ge lite respons nu så hörs vi senare!
Vi ses!

Staffan

3 kommentarer:

  1. Jag hade velat ha en andra chans. Och att förvänta sig det utan att ge någon annan det känns lite dubbelt.

    SvaraRadera
  2. svårt det där med en andra chans. Skulle jag vilja ge min make en andra chans om han varit otrogen?? skulle det gå att till 100% lita på honom då?? Men man får många tankar som är svåra.

    SvaraRadera
  3. Alla ska ha en andra chans, och även tredje, fjärde osv... Att sedan kunna lita på den personen till 100 % är ju upp till var och en. Jag var själv med i RingP1 (radioprogram) då lilla flickan Engla så brutalt hade mördats.. Jag ringde in och fick väldigt mkt tid.... Jag framhöll att även Englas mördare INTE ska dömas till döden eller spärras in på livstid (som en del hävdade i programmet) utan att alla människor har rätt till en come-back! Det finns ett människovärde som är givet av Gud och om nu Gud har kunnat frälsa och befria mig från destruktivitet genom JEsus Kristus, så underminerar jag Guds kraft och möjligheter om jag skulle säga att människor inte skulle få en andra chans.... Självklart men de behöver hjälp och stöttning! Att det sedan dra gränsen för vad en sommarpratare få ha med sig i ryggsäcken är inte min sak att döma. Men det är lätt att kasta sten i glashus! Var går gränsen för vad som är förlåtligt oförlåtligt i många människors ögon! Vad är rättesnöret? Svensk lagstiftning, Guds Ord (som kristen) eller vad...???

    Ja, svåra frågor men helt klart är att det är viktigt att ge människor en andra chans! Ja, har mkt mer att säga i detta ämne... men stannar här! Ha det!
    /morgan carlsson

    SvaraRadera