28 september 2010

Jag har tid med allt jag vill


Det pågår en epidemin i forshaga!!!!
Den heter: Frisbeegolf!
En smitta som främst verkar sprida sig bland män och är väldigt smittsam just kring medelåldern. Kvinnor och barn sitter ensamma i sina stugor medan mannen är ute på runda efter runda. Alla pengar går till nya drivers, mid range och putters medan familjer svälter där hemma.
Nja så långt har det inte gått men vilken fluga det blivit! Jag är själv smittad och är ute var och varannan dag.
Det som jag vill reflektera lite över är ju att man "har" tid med det man vill eller rättare sagt man tar sig tid med det man vill.
Vi säger ju ibland att vi inte har tid för det eller det men är det egentligen sant?
Jag hörde en typ ståuppare som sa något i stil med: - Min farfar var sjubarnsfar, heltidsbonde utan semester, jaktledare, kyrkvärd, aktiv i nykterhets föreningen mm. Min far var trebarnsfar, heltidsjobbare med semester och aktiv i idrottsföreningen. Jag har två barn, heltidsjobb med semester och jag hinner ingenting!!
Poängen är att vi är den generation som har mest fritid och ändå säger vi att vi inte har tid med olika saker.
Visst tempot har ökat, förut var ofta frun hemma med barnen osv. Men ändå kvarstår faktum att vi faktiskt har mycket fritid. Vart tar all tid vägen? Enligt vissa undersökningar så ser du och jag på tv en månad/år. Det här ska inte bli en blogg mot tv:en även om det kanske skulle behövas. Nej jag vill bara fundera lite över det hela och jag märker att jag har tid för saker jag vill, t ex frisbeegolf. Men vill jag verkligen se på TV så mycket? Nja det verkar som mycket tid går till det jag kanske inte verkligen vill men till saker som är lätta och inte kräver så mycket av mig.
En liten återknytning till förra veckans blogg om alphakurs. - Jag har inte tid att gå en Alphkurs! Det kan ju vara sant, fast jag undrar på vilket plan det är sant.
Vad kan vara viktigare än att ta sig tid att fundera över livets stora frågor om Gud, liv, och död??
TV program? En golfrunda? Tvätta bilen? eller......?

Känns som jag kommer återkomma med funderingar om din och min tid, nu har jag inte tid att skriva mer den här gången.

Prova-på-alpha i morgon kl 19 i Pingstkyrkan om du har tid?

Vi ses!

Staffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar