21 september 2010

Nästan sant.



Finns Gud?
På den frågan finns bara två svar: Ja eller Nej!
Kan man inte säga: - jag vet inte?
Jo det kan man säga men det har ju inget med sanningen att göra. Om någon frågar mig om en liter mjölk kostar 7.50kr, så kan jag ju svara ärligt och säga att jag inte vet men det påverkar ju inte mjölkpriset utan det kostar vad det kostar oavsett min okunskap eller kunskap.
En matematiker (publicerat i tidningen Vetenskapens Värld) kom fram till att det är 67% chans att Gud finns.
Vet du att Gud finns då Staffan?
Jag tror att Gud finns. Med det menar jag att min och andras kunskap och erfarenheter har gett mig en övertygelse om att Gud finns.
Återigen det finns bara ett rätt svar på frågan. Om nu Gud finns så är det sant inte bara för mig, utan för alla andra också.
Så frågan står kvar: Finns Gud?
Spelar det någon roll om Han finns eller inte?
Absolut! Min pappa dog för några år sedan och jag saknar honom vissa stunder, framför allt saknar man vetskapen om hans närvaro. Jag är så tacksam att han var närvarande hela uppväxt. På samma sätt gör det naturligtvis skillnad att ha Guds närvaro och hjälp i sitt liv.
Om man sedan funderar över livets slut och vad som kommer efter så blir det stor skillnad att leva och dö med ett tydligt hopp än bara: -Man får väl se hur det blir!

Jag vet, det är svåra frågor att ta tag i men ändå så viktiga och därför har jag ett förslag till dig. Gå en Alpha kurs! Alpha kurs är en kurs om kristen tro som inte kräver några som helst förkunskaper utan bara nyfikenhet. En alpha kväll ser ut som följer:
1. Vi sätter oss vid dukat bort och äter tillsammans.
2. lyssnar på ett föredrag.
3. Kaffe/the och samtal om föredraget. I samtalet är taket högt, inga frågor för konstiga.
I Forshaga är det Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Pingstkyrkan som gör alpha tillsammans.
Så välkommen den 29 sept kl 19 till Pingstkyrkan för en första smaka på träff då du inte behöver bestämma dig för att gå hela kursen.



Vi ses!

Staffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar