11 november 2011

Gå i kloster?

Någon har sagt att en dags information, intryck mm motsvarar vad en människa för hundra år sedan upplevde ett helt liv.
Jag vet inte om det är sant men en sak är säker vi är bokstavligen bombas av information, reklam, facebook, twitter, andras liv (reality såpor) mm
Frågan är vad gör det med oss, vad gör det med mig?

En sak det gör med mig i varje fall är att det försämrar min koncentrations förmåga och gör mig splittrad. Som t ex nu när jag skriver detta ser jag samtidigt på ett av mina favorit program på tv (Top Gear) vilket gör att det tar dubbelt så lång tid att skriva detta.
Nej Nej! Jag är inte teknik, informations motståndare som menar att allt var bättre förr. Jag tror vår hjärnor har en enorm förmåga att sortera, behandla information osv.
Vad göra åt detta? Starta en typ Amishgård i dom Värmländska skogarna, nja tror inte det är min väg precis. Nej det handlar om att lära sig sortera, prioritera, välja samt skydda sitt sinne. Ett ord vi sällan använder är självbehärskning eller med andra ord måttlighetens konst. Ordet är så ovanligt att det inte ens finns förklarat på wikipedia. Självbehärskning är inte samma sak som att sluta göra roliga saker, äta god mat osv Det handlar om att kunna göra det i måttlig mängd så att det goda i livet blir just det goda i livet och inte det som förstör våra liv.
Kan man träna självbehärskning? Ja, det har man gjort i århundraden genom att för en tid avstå från saker frivilligt och på det sättet upptäcka att det är ok att leva utan det samt att man det tiden upptäcker andra saker genom att man får tid till att upptäcka dessa.

Vad gör jaga med detta då?
Dels har jag tänkt att till våren delta i en sk retreat. Det är att under några dagar dra sig tillbaka för att tillbringa några dagar i stillhet tystnad på någon gård någonstans. Retreaten ledas av retreatledare och dagarna är inrutade i olika moment. - Varför inte bara åka till en sommarstuga själv några dagar? frågade någon som jag samtalade med. Svaret är enkelt: Jag skulle få nippran efter ett tag!
Det andra jag skulle vilja göra är att utmana dig som läser detta att under två veckor (v47-48) inte se på tv!
Är du på!

Vi ses!
Staffan

ps välkommen att fira Farsdag i Pingstkyrkan Forshaga kl 16 på söndag. Dagen till ära har vi pyntat scenen på ett manligt sätt!

1 kommentar:

  1. Ser att Topgear gör dig okoncentrerad, två stavfel i ditt inlägg :)

    Din poäng med att vara måttlig i allt som vi företar oss är förnuftigt, rentav svenskt. Mig veterligen så finns inte ordet LAGOM i andra kulturer/språk.

    Att ta och kontemplera eller som vi säger i Jämtland "Tomglo" är en bra och skön avslappning som rensar både mentalt som själsligt. Att sedan tekniken och informationen har ökat drastiskt de senaste 20 åren är både på gott och ont...Men att inte titta på Tv i två veckor kan ju inte vara så svårt.....det mesta finns ju på nätet :)

    Må gott gamle vän!

    SvaraRadera