5 mars 2012

Platser är människor

Är på resande fot och byter tåg i Laxå. Stationshuset är under renovering så jag tar en promenad istället. Har åkt igenom Laxå några gånger men inte fått nån känsla för samhället. Den känsla jag får nu när jag går några kvarter och möter ett antal tomma affärslokaler är: Hur kan man bo här?

Kan tänka mig att när någon råkar (ja man måste nästan råka åka in i Forshaga) passera genom Forshaga så tänker man nog samma: Hur kan man bo här?
Inte för att det finns så många tomma lokaler överallt som berättar om svunnen storhetstid utan för att det är ett litet samhälle i djupaste Värmland.

Ja varför bor jag i Forshaga?
För att jag vill bo i Forshaga!
Vad är det som gör att jag vill det och trivs utmärkt med det och inte är ett dugg sugen på storstaden osv?
Ja det kan vara många orsaker. Enkelhet, transport, närhet till allt på cykelavstånd osv.

Men den övervägande faktorn som gör att man faktiskt kan trivas nästan var som helst stavas: MÄNNISKOR!

För förra söndagen intervjuade jag en man i gudstjänsten som sa att en av hans mål framåt var att skaffa fler vänner och dessa vänner i sin tur skulle också få fler vänner.
Mer och mer förstår jag att kvalitén på livet handlar om de vänner jag har runt mig. Så till dig som läser detta och är en av mina vänner: Tack för att du finns!

Tänk efter själv, vilka är det i din närhet som gör att du trivs där du är.
Säg det eller på något sätt visa dessa människor din uppskattning.
Sedan kan man fundera över om det finns några i min närhet där jag kan få vara en av de betydande faktorerna för att dessa ska trivas med att bo just där man bor.

Vi ses!
Staffan

1 kommentar:

  1. Tänkvärda och visa funderingar som vanligt. Håller med så klart... Eftersom jag är så vis ;)

    //Anna e

    SvaraRadera