22 september 2009

Utan TV i två veckor

Hur ska du ha det Staffan? Förra veckan sitter du och gråter och gör reklam för ett tv program. Ska du nu propagera för att inte se på tv?
Ja så skulle man kunna säga faktiskt.
Det hela började på en bröllopsfest med några polare och vi kom in på ämnet: för mycket tv. En av oss (inte jag) utmanade oss andra två att i två veckor inte se på tv eller hänga framför datorn. Vi tog varandra i hand på detta och nu i måndags startade vi. Tilläggas bör att jag får använda datorn i jobbet.
Vad ska nu detta vara bra för?
Ja det kan man undra.
Det jag tror och önskar är:
- Mer tid åt det jag VERKLIGEN vill göra! Tv:en slukar så mycket tid och livet rinner bara iväg utan att man hinner med det man verkligen vill med sitt liv. Det låter kanske pretantiöst men svensken ser på tv i snitt på 4 tim/dag! Det innebär 28 tim/vecka, 5 dagar/månad, 60 dagar/år!!
- Dessutom tror jag själen mår bra med lite mindre trafik i sig. Någon har räknat ut att på en dag tar vi in lika många intryck (tv, data, reklam, tidningar mm) som man för hundra år sedan tog in under ett helt liv!!
Jag är inte direkt någon bakåtsträvare när det gäller teknik osv. Vår hjärna är otrolig på att behandla och sortera allt vi hör och ser. Men jag är övertygad om att vi själva, våra relationer och vår kreativitet skulle må bra av lite färre intryck.

Häng gärna på du också de här två veckorna!

Vi ses!

Staffan

3 kommentarer:

  1. Så sant så sant...

    SvaraRadera
  2. TV har jag varit utan i bra många år nu, och det är en befrielse att slippa vara beroende av dumburken och möblera en stor del av sitt liv efter vilka program som går. Förstå hur stor del av sin tid som man lägger ner på att titta på, läsa om och diskutera vad som hänt med kändisar och folk på TV som man aldrig träffat, istället för om dom som faktiskt finns i och påverkar ens liv!

    Visst, jag har en projektor (utan TV-mottagare) för att kolla på film, men jag slipper all reklam och slötittandet när man egentligen borde göra annat. Dessutom sparar man in flera tusen om året på TV-licensen.
    Två veckor är en jättebra start för att se hur fast man är, nästa steg är att slänga ut TV:n helt och hållet (eller åtminstone antennenkabeln/mottagaren, fast då måste man fortfarande betala licens). Där möts man verkligen av frågan av hur fast man är i sin dyrkan av den store televisionsguden.

    SvaraRadera
  3. Hej Staffan och Lycka till med intetvtittandet. Jag har inte kollat på tv på många år och det p g a allt skit som visas där, jag undrar för vem och vilken människosyn vi får av det? Vem gillar förnedringstv?
    Jag och min min läser, lyssnar på radio och pratar med varandra, det funkar faktiskt jättebra, jag saknar inte tv.
    I går kollade jag faktiskt på Skavlan eftersom det varit en massa prat på jobbet om denna Anna Anka, och återigen ett program som inte gav så mycket. Sångerskan Melody var något utöver det extra.
    Lycka till och du inser kanske att du kan klara dig utan dumburken. Ha en fin helg.
    Jaana

    SvaraRadera