16 mars 2010

Inte som jag tänkt mig.


Har du varit med om att saker och ting inte blivit som du tänkt och du funderar: Hur blev det så här? Jag var med om två sådana tillfällen i Jönköping förra veckan.

Vi var kanske ca 1500 ledare från olika kyrkor som träffas i pingstkyrkan Jönköping för konferens.
Själv hade jag glädjen att få tala och berätta om världens bästa kyrka: Pingstkyrkan Forshaga. Anförandet handlade om den förändringsprocess vi som kyrka gjort. Eftersom många frågar vad vi har förändrat så passade jag på att räkna upp några konkreta saker. Naturligtvis kom jag in på förändringen när det gäller musikstil osv, och att det i sig föranlett oss att sälja både orgel och flygel. När jag talar om detta ser jag att på första bänken sitter pastorn för Södermalmskyrkan i Stockholm, Lennart Torebring. Jag vet att deras kyrka också håller på att sälja sin stora kyrkorgel så jag skämta till det lite och säger att dom har en orgel till salu om det finns någon intresserad, varefter jag avslutar med att trycka på att den orgeln är stor så jag utbrister: "ett stort as"
Vad jag inte då tänker på är ju att bara några meter från mig står pingstkyrkan i Jönköpings "stora as" orgel. Ja ja jag bjuder gärna på den och det roade många.
Ett ord till Södermalmskyrkan, jag har inget personligt emot eran orgel! Ni är en fantastisk kyrka som ständigt når nya människor med världens viktigaste budskap, all heder till er och tack för det ni delade på konferensen.

Utanför själva kyrkan kunde man pröva på is klättring med pikskor och is yxor. När jag ser sådant tänker jag som Emil - man ska pröva på det som är!
Sagt och gjort jag tog på mig selen och efter några instruktioner var jag igång, iförd två is yxor, slalompjäxor utrustade med stora piggar, hjälm, sele samt mina vanliga kläder som till dagen var jeans, långärmad vit t-shirt, svart väst och halsduk. Det var svårare än jag trodde och jag hade stora problem med att få fäste i isen. När jag när kommit upp en bit och ska försöka få in yxan i isen tar jag satts och träffar mig själv i huvudet med baksidan av yxan. (nästan som Homer gör i början av Simpson the movie) Aj tänker jag, det där var inte bra! Och mycket riktigt det var inte bra, blodet började droppa från ögonbrynet. Efter konstaterande att det inte behövs sys blev jag omplåstrad. Och jag klarade kläderna!! Vilken skräll!
Från en spännande utmaning till att stå med blodet droppande utan för Jönköpings pingstkyrka. Ja det blir inte alltid som man tänkt sig. Ibland bättre och ibland sämre. Ja jag tycker faktiskt att orgelaset blev bättre, folk fick ett gott skratt och kom ihåg det.

På söndag är chansen stor att det blir bättre än vad jag har tänkt mig. Vi har besök av Sara Lindhom från Öresundskyrkan United (http://www.united.nu/)
14.00 Seminarium för alla som är intresserad av att bygga en växande kyrka.
15.30 Mingel, kom och häng med gamla och nya vänner.
16.00 Gudstjänst med Sara, glad musik, skön atmosfär, livsavgörande budskap.

En faktor som är viktig om det ska bli bättre än jag förväntar mig är om du kommer, festen blir bättre med dig och dina vänner.

Vi ses!

Staffan

2 kommentarer:

  1. Ett stort as. Har man en stor orgel i kyrkan så krävs det en organist som kan behärska instrumentet. Finns det ingen organist så blir risken stor att det blir ett stort as (dött djur) tråkigt tycker en del och en del tycker att piporgel hör hemma i Svenska kyrkan. Jag tror att det kommer stunder då det passar med piporgelmusik i kyrkan men samtidigt när musikstilen går en annan väg och så tillkommer inga nya organister från den unga generationen.
    Så jagag säger som man sa om SAAB "Sälj Aset Annars Byt".

    SvaraRadera