30 november 2011

Ett liv i ett liv

När jag berättar att två av mina barn är vuxna blir många förvånade.
Hur gammal är du?
Hur gammal var du när du fick barn?
Jag är 43 och Ja! vi fick barn tidigt.
Då tänker någon direkt: -oj, jag ligger efter! Jag är 25 och har inte hittat någon att dela mitt liv med än!
Någon annan tänker: - Nej jag vill inte ha barn så tidigt det är sååå mycket jag måste hinna innan!
En tredje tänker: - Jag vill inte har barn!

Det här är inte ett blogginlägg om att få barn eller inte. Nej, det jag funderar över är alla möjligheterna som finns, för oss i den rika världen, att resa, utbilda sig, uppleva saker mm Men samtidigt som det är möjligheter så kan det också vara en press att man bara "måste" uppleva och göra massa saker annars kastar man bort sitt liv liksom.
Jag är fascinerad av människor som har så säkra planer om vad man ska göra i sitt liv och i vilken ordning det hela ska ske. Jag bruka själv säga att man inte ska prata om vad man borde göra utan istället försöka göra det.

Jag var på en intressant föreläsning igår kväll med en författare/pastor som heter Tomas Sjödin. Han sa mycket tänkvärt utifrån sin nya bok: Tusen olevda liv finns inom mig!
"För att vinna ett (önskat) liv måste man vara beredd att förlora ett antal andra liv"

Vad vill jag då säga om detta

- Allt kanske inte får plats i mitt liv, men det gör inget!
Det ryms bara ett liv i ett liv.
Och visst det livet kan rymma en hel del men även om det inte skulle rymma så många av de saker som vi ofta får i oss att vi "borde" uppleva så kan det vara ett rikt liv.

- Mycket kan planeras men inte allt.
Många av de saker som händer i livet styr vi inte över utan dessa händelser, inriktningar bara "blir eller blev"

- Lär dig att "gilla läget".
När Marita var hemma med våra barn tänkte hon inte på allt hon skulle hinna, göra, uträtta osv. Utan många gånger tog hon tid att sova middag tillsammans med små goa barn i sängen. Det är något hon är glad för idag för den tiden kommer aldrig igen.

Planera gärna, dröm gärna, genomför några drömmar men glöm inte att "det är dagarna som går, dagarna som, som är livet"

Vi ses!

Staffan

Okej då det är ju snart jul! Kolla in den här killen, David Phelps! Han är grymt smörig men har världens bästa tenorröst. Missa inte att lyssna 3,20 in i låten!!

3 kommentarer:

  1. Underbart blogginlägg Staffan! Sen är ju David Phelps min absoluta favorit. Han får vara hur smörig han vill! :)

    //anna

    SvaraRadera
  2. Vilken goblogg. Tack. Och tack för den musikaliska spisen. Ståpälsen blev ett faktum.

    LG

    SvaraRadera